Wat heb ik geleerd?
- Goed de naam en de functie van de organisator of, belangrijk persoon voor het event, uit het hoofd weten.- Als je deze persoon treft meteen met pen en papier in de aanslag staan om alles op te schrijven.
- Als er foto's worden gemaakt gewoon voor de mensen gaan staan. Een goede foto is belangrijk en als je dan even voor iemand moet staan is dat spijtig maar het moet.
- Als er meerdere fotografen aanwezig zijn van je eigen team is het belangrijk om te voorkomen dat je op dezelfde plek staat. Als je ziet dat iemand links staat ga ik rechts staan , zo krijg je nooit dezelfde foto's maar juist een aanbod van veel verschillende foto's.
-Gewoon mensen aanspreken en vragen stellen , achteraf kan je altijd kijken of je er iets aan hebt.
- Zoveel mogelijk opschrijven , beter teveel dan te weinig.
Ik ben trots op:
- Zelf het initiatief nam om iemand te intervieuwen
- Dat ik mijn stukje zag op de site , dat gaf een goed gevoel!
- Veel heb opgeschreven , zelfs de achtergrond muziek bij de speech van de afdelingsleider ookal doet dat er niet zoveel toe haha.
Voor volgende keer:
- hoe krijg ik een grote hoeveelheid informatie in een beperkt stuk tekst?
- Welke dingen doen er wel en niet toe
- Beter leren intervieuwen
Wat heb ik gemaakt?
Themaviering Alfrink College
Pesten via internet, een onderwerp waar volgens de politiek snel iets aan
gedaan moet worden. Het Alfrink College nam het voortouw door de traditionele
themaviering in het teken te zetten van ‘’Cyberpesten’’.
Het Alfrink College staat bekend om haar themavieringen
die 2 keer per jaar plaats vinden in de aula van de school zelf.In de
themavieringen word er aandacht geschonken aan confronterende onderwerpen door
muziek , zang , toneel en bijbelse teksten. Dat alles werd dit jaar gedaan door
21 leerlingen op het toneel en 5 achter de schermen. Ruim 1700 leerlingen uit
verschillende klassen kunnen kijken naar de themaviering die bestaat uit 11
voorstellingen verdeeld over 2 dagen.
De door leerlingen gespeelde themavieringen staan vaak in
het teken van onderwerpen die spelen in de dagelijkse beleving van de leerling
zelf. Na voorgaande onderwerpen zoals schoonheid , Jinotega en ‘’Een school
zonder racisme’’,is dit keer cyberpesten aan de beurt . In dit thema staat de zin ‘’
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet” centraal. Tijdens de viering komen de recente
zelfmoord van Tim Ribberink , de dreigtweet naar Ryan Babel en de Facebookmoord aan de orde. Door middel
van muziek, zang en toneel leren de leerlingen om te gaan met de social media
en het digitaal pesten. ‘’We hebben de
scènes zelf geschreven!’’ zegt leerlinge Marit Gareman ,die zelf ook merkt dat
pesten of cyberpesten weinig voorkomt op het Alfrink College. ‘’Ik denk dat dit
komt doordat iedereen in de eerste klas een anti-pestcontract heeft moeten
ondertekenen en zich daar ook aan houdt’’.
De voorstelling is prachtig vorm gegeven
mede door confronterende filmpjes waarna het soms rumoerig in de zaal werd.
‘’De leerlingen zien de beelden als herkenning’’ zegt afdelingsleider Eric
Brunings die zelf ook de leerlingen de vraag stelde wat zij wilde dat er over
hen werd gezegd op social media.Ook werd het goede doel voor dit schooljaar geïntroduceerd
: Basisschool Semillero de la Patria in Ecuador. Hierna mochten de leerlingen
dit goede doel promoten via een tweet. Een positief gebruik van social media
dus !
De Themaviering ‘’ Cyberpesten’’ zal 21 november nog 6
voorstellingen spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten